6 tips om je kind te ondersteunen bij een boekbespreking

Door Marieke
Boekbespreking

Het houden van een boekbespreking; het ene kind doet dat gewoon even, terwijl het andere kind er flink wat moeite mee heeft. En dat kan om verschillende redenen zijn. Zo kunnen er kinderen zijn die ontzettend veel moeite hebben met het lezen van een boek. Anderen hebben gewoon een hekel aan lezen. En de volgende vindt het lastig om vrij voor de klas te gaan staan en de boekbespreking te houden. Veel kinderen kunnen wel wat hulp van hun ouders gebruiken. In dit artikel geven wij je een aantal tips hoe jij je kind kan ondersteunen bij het maken en houden van een boekbespreking. Daarbij is het wel belangrijk dat jij je kind hierin ondersteunt, en niet dat jij al zijn of haar werk overneemt.

Wat is een boekbespreking eigenlijk?

Elke school zal het weer op zijn eigen manier doen en er eigen eisen aan stellen, of zijn de eisen in groep 5 anders dan in groep 8, maar kort gezegd komt het er op neer dat een leerling een boek naar keuze leest en vervolgens aan de klas vertelt waar het boek over gaat. Er kan ook wat over de schrijver van het boek worden verteld. Na het houden van de boekbespreking kunnen klasgenoten vragen stellen aan het kind. Soms wordt er als eis gesteld dat er nog een spannend stukje uit het boek moet worden voorgelezen. Op deze manier kunnen andere kinderen enthousiast gemaakt worden over een boek en dat bevordert het leesplezier.

Stap 1: Lees zelf ook goed het informatieblad door

Als je kind een boekbespreking moet houden, dan krijgt het van tevoren via de leerkracht een brief met daarop de eisen die worden gesteld aan het houden van een boekbespreking. Of het wordt via de mail verstuurd. Lees deze informatie goed door en bespreek het ook samen met je kind. Ook heeft je kind waarschijnlijk een datum gekregen waarop hij of zij de boekbespreking moet houden. Bepaal samen wanneer je het beste voor het eerst kunt starten met de voorbereiding. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om nu al te beginnen als er pas over 5 maanden een boekbespreking gehouden moet worden. Het beste kun je zo’n week of 3 van tevoren beginnen met het lezen van een boek. Dit ook een beetje afhankelijk van hoe snel je kind kan lezen en hoe dik het boek is.

Stap 2: Een boek kiezen

Het is belangrijk dat er een boek gekozen wordt die passend is bij de leeftijd, leesniveau en interessegebied van je kind. Pas dan kan er enthousiast over een boek gesproken worden. Maak samen een beslissing welk boek het gaat worden. Misschien heeft je kind thuis al een boek die erg leuk is, of ga samen naar de bieb en maak daar een keuze. Als je kind niet zo snel leest, kies dan niet voor een al te dik boek. Dan zal je kind niet door het boek heen geworsteld komen en zal de enthousiasme verdwijnen.

Stap 3: Lezen

Vervolgens moet het boek gelezen worden, logisch. Het ene kind zal binnen no-time een boek uit hebben, terwijl het andere kind flink gestimuleerd moet worden om te gaan lezen. Waar nodig, stimuleer je kind met liefde. Ga bijvoorbeeld samen lezen. Of lees soms ook een bladzijde voor. In de voorbereiding is het ook handig als jij zelf het boek leest. Dan weet jij ook waar het boek over gaat en kun jij je kind optimaal helpen.

Stap 4: Een lijstje maken

Is het boek uit? Maak dan samen een lijstje met punten die echt verteld moet worden aan de klas. Zorg voor een goede samenvatting waarin je het belangrijkste vertelt, maar waarin je geen spoilers weggeeft.

Wat moet er verteld worden

• Titel van het boek
  • Auteur en eventueel wat informatie over de auteur. Als de auteur nog meer bekende boeken heeft geschreven, kunnen die ook worden benoemd.
  • Eventueel ook over de illustrator
  • Wie zijn de hoofdpersonen
  • Wat voor soort boek is het
  • Waar en wanneer speelt het verhaal zich af
  • Samenvatting
  • Je mening; waarom heb je voor dit boek gekozen, wat vond je goed en wat minder goed.

Stap 5: Een voorleesstukje uitkiezen

Bepaal nu samen welke bladzijde uit het boek het beste voorgelezen kan worden in de klas. Kies voor een stukje wat spannend is, maar wat geen spoilers weggeeft. Dat nodigt kinderen uit om dit boek ook te gaan lezen.

Stap 6: Oefenen

Dan is het zaak om te gaan oefenen. Laat je kind elke dag een keertje oefenen met het presenteren van de samenvatting van het boek, met jou als toehoorder.

Geef vervolgens met liefde aanwijzingen om het de volgende oefenpoging nog beter te doen. Denk aan houding, stemgeluid (achter in de klas moet het ook te horen zijn), enthousiasme, of het te snel praat, of te langzaam, enzovoorts.

Jouw rol!

Jij hoeft geen boekbespreking te houden, je kind moet het doen. Het is niet voor niets dat jouw kind deze opdracht van school krijgt. Het leert er bepaalde vaardigheden mee. Het is dan ook belangrijk dat jij de boekbespreking van je kind niet uit handen neemt, maar dat je je kind ondersteunt. Dat jij helpt waar nodig!

Op de dag van de boekbespreking is het belangrijk dat jij er geen groot ding van maakt. Let erop dat je kind alles mee naar school heeft wat nodig is voor een boekbespreking en wens hem of haar succes. Zeg dat je aan hem/haar denkt en duimt. Dat is genoeg. Benadrukt vooral niet dat het een spannend iets is. Daar wordt je kind alleen nog maar zenuwachtiger van.

LEESTIP: 8x de leukste kinderboeken van Annie M.G. Schmidt

Enkele originele tips

• Is het gekozen boek verfilmd? Vraag de leerkracht of de film ook in die week bekeken mag worden. Begin tijdens de boekbespreking al met een kwartiertje kijken. Wellicht is er later die week tijdens eet- en drinkmomenten wel tijd om de film verder te bekijken.
  • Heeft de auteur meerdere boeken geschreven? Neem ook een aantal andere boeken van die auteur mee en laat deze zien.
  • Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als de auteur ook uitgenodigd kan worden in de klas.
  • Houd een quiz. Stel je klasgenoten vragen over het boek. Het moeten dan wel vragen zijn over dingen die jij net hebt verteld. Kun jij gelijk uittesten of je klasnoten goed hebben geluisterd?