Het klinkt de meeste ouders wel bekend in de oren; je dreumes en peuter komt steevast met het boekje aanlopen dat je al honderd keer hebt voorgelezen. Een boek dat jij ondertussen van binnen en van buiten kent. Niet weer dat boekje! denk je bij jezelf. Zelf wil je graag eens een ander boek voorlezen, maar je kindje vindt het juist prachtig! Regelmaat biedt een kind een veilige structuur. Bekend is fijn en van ritme wordt jouw kind rustig. Steeds hetzelfde boekje voorlezen is goed voor de ontwikkeling van je kindje. Kidzlab vertelt jou meer over de kracht van herhaling.
De kracht van herhaling
Herhaling is één van de beste manieren om te leren. Door keer op keer dezelfde woordjes, plaatjes, kleuren en getallen tegen te komen leert je kindje ze herkennen en benoemen. Kinderen leren dus door steeds hetzelfde boek voor te lezen. Eigenlijk is het met alle kennis en vaardigheden zo. Alleen door inoefening en herhaling beklijft het. Dat is de kracht van herhaling.
Het verhaal begrijpen
Bij het voorlezen van steeds weer hetzelfde boek stimuleer je begrijpend lezen. En daar zal je kindje later op school enorm veel profijt van hebben. Door steeds hetzelfde boekje voor te lezen stel je je kind in staat om elke keer dat je het boekje voorleest dieper in het verhaal te duiden. Na één keer voorlezen wordt vaak niet het hele verhaal begrepen en de concentratie is er nog niet om het hele verhaal met je kindje te bespreken. Steeds wanneer je het boekje voorleest kun je een nieuwe vraag stellen waardoor het verhaal weer een beetje beter begrepen wordt. Door te herhalen wordt het verhaalbegrip completer.
Een grotere woordenschat
Wanneer je kind een groot aantal keer dezelfde woorden hoort, dan raakt een kind bekend met deze woorden. Het gevolg daarvan is dat de woordenschat wordt vergroot.
Lees ook: Een e-reader voor kinderen; de voordelen op een rij!
Samen lezen
De spanningsboog van een peuter is nog niet groot. Een kwartiertje alleen maar naar jou luisteren zit er vaak nog niet in. Wél wanneer je je kindje mee laat doen. Wanneer je een boekje al vaker gelezen hebt, kunnen kinderen zinnen aanvullen. Ook kun je samen met je kindje de illustraties bekijken. Illustraties lenen zich vaak weer voor andere oefeningen zoals het benoemen van de kleuren, of het tellen van bijvoorbeeld de bloemen in het gras of de wolkjes in de lucht.
Veel boekjes zijn op rijm geschreven (zoals Bobbi of Nijntje) en lenen zich goed om samen met je kindje te rijmen. Of wat dacht je van bewegen? Wanneer de hoofdpersoon in het boekje zwaait, kan je kindje gaan zwaaien. Of wanneer het gaat slapen, kan je kindje ook doen alsof het gaat slapen. Meedoen verhoogt de betrokkenheid van je peuter en op die manier wordt het voorlezen voor jou ook veel minder saai.
Een feest der herkenning
De eerste keer wanneer je een boek voorleest zit je kind geboeid te luisteren. De twee keer wordt het een feest der herkenning. De volgende keren krijgen ze ineens oog voor detail en ontdekken ze elke keer weer iets nieuws in het verhaal of in de illustraties. Jij kunt elke keer iets nieuws verzinnen om over door te praten. De ene keer over een personage, de andere keer over een thema. Steeds hetzelfde boekje hoeft dus helemaal niet saai te zijn!
Ritme is rustgevend
Ritme is letterlijk rustgevend. Het is niet voor niets dat er veel boekjes op rijm zijn geschreven en dat het bij veel kinderen favoriet is. Een boekje op rijm kun je in een cadans voorlezen en bieden een grote mate van voorspelbaarheid. Hiervan worden kinderen letterlijk rustig en zullen ze daarna heerlijk in slaap vallen!
Lees ook: 8x de leukste kinderboeken van Annie M.G. Schmidt
Lees ook: Leren praten; 7 tips om de taalontwikkeling te stimuleren