Regels rondom het gebruik van de smartphone op de fiets

Door Marieke
Smartphone

De regels rondom het bellen in de auto gaan al terug tot 1990. Toen werd het gebruik van de mobiele telefoon in de auto al verboden. In 2017 is deze wet flink aangescherpt. De smartphone mag helemaal niet meer gebruikt worden in de auto. Niet om op te nemen, niet om te appen, niet om een nummer te selecteren, niet om de navigatie in te stellen, je mag de telefoon op geen enkele manier aanraken.

Sinds 1 juli 2019 is deze wet nog verder uitgebreid en aangescherpt. In dit artikel vertellen we je meer over deze wet, de gevolgen van het gebruik van de telefoon in het verkeer en de hoogte van de boete.

De cijfers

De cijfers liegen er niet om; 1 op de 5 fietsongevallen waar een jongere bij betrokken is, wordt veroorzaakt door het gebruik van de telefoon. Sinds een aantal jaren heeft elke middelbare scholier wel een smartphone en daarmee is er sindsdien een heel nieuwe categorie verkeersongevallen bijgekomen. 77% van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar zegt wel eens de smartphone tijdens het fietsen te gebruiken.

Nu is het aantal verkeersdoden als gevolg door gebruik van de telefoon niet systematisch bijgehouden. Wel zien wat dat in 2014 een eind is gekomen aan de daling van het aantal verkeersdoden die sinds de jaren ’70 is ingezet. In 2018 vielen er 10,6 % meer verkeersdoden dan in 2017, de grootste toename sinds 1989.

Hoe gevaarlijk is het gebruik nu echt?

Iedereen is daar wel van overtuigd, rijden en ondertussen een appje sturen brengt een risico met zich mee. Maar eventjes een appje lezen en een kort zinnetje terugsturen moet kunnen. Toch!? Het gebruik van de telefoon brengt een groot risico met zich mee. Niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor andere deelnemers in het verkeer. Een aantal risico’s op een rij:

  • Je reactievermogen daalt flink
  • De hebt minder controle over je voertuig
  • Afleiding zorgt ervoor dat je andere deelnemers in het verkeer minder goed waarneemt
  • Je mist verkeersborden en andere aanwijzingen
  • Het inschatten van verkeersrisico’s duurt langer
  • Als je je telefoon gebruikt ga je slingeren en langzamer rijden

Wat zegt de wet sinds 1 juli 2019

Sinds 1 juli 2019 zijn de regels rondom het gebruik van de telefoon in het verkeer flink aangescherpt. Vanaf deze datum geen enkele bestuurder van een voertuig gebruik maken van de telefoon in het verkeer. Deze regel geldt niet alleen voor gemotoriseerde voertuigen, het geldt ook voor fietsers.

Het verbod geldt niet alleen voor het vasthouden van de telefoon, maar voor alle elektronische apparaten. Ook mag er geen gebruik worden gemaakt van tablets, navigatiesystemen of muziekspelers.

Hoe hoog is de boete

Automobilisten konden al langer een boete krijgen voor gebruik van de telefoon in het verkeer. De hoogte van de boete is flink.

  • Automobilisten: € 240,-
  • Snor- en bromfietsers: € 160,-
  • Fietsers: € 95,-

Welke maatregelen kun je zelf nemen?

  • In plaats van internetbundels kun je ook kiezen voor Prepaid. Met een prepaid-telefoon ben je als je onderweg bent minder goed bereikbaar via app.
  • Installeer een app die je helpt om het gebruik van de telefoon te verminderen.
  • Gebruik spraakbesturing, want bellen an sich mag wel, als je je telefoon maar niet aanraakt
  • Zet je smartphone uit, stop ‘m echt weg, of zet het geluid uit.
  • Als je weet dat je partner of kinderen onderweg zijn, leidt hen dan niet af door hen een berichtje te sturen.
  • Moet je toch onverhoopt een belangrijk telefoontje plegen of een berichtje sturen. Zoek dan een parkeerplek, of zet je fiets aan de kant.

Op de fiets? Even niets …

Veilig Verkeer Nederland heeft een lespakket ontwikkeld geschikt voor de bovenbouw van de basisschool en de eerste klas van het voorgezet onderwijs. Dit lespakket daagt de tieners uit om zelf na te denken over het gebruik van de smartphone op de fiets en de risico’s daarvan. Door middel van korte oefeningen zullen ze ervaren wat het is om met twee dingen tegelijk bezig te zijn. Het lespakket is via VVN te bestellen.

You may also like

Laat een reactie achter